معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم/سلام بر مسجدین/(تصویر وبلاگ:احمد دهقان نویسنده برجسته کشور) /روستای مسجدین کتابخانه نور دارد چه مطالبی برای شما مخاطبین عزیز جالب تر وخواندنی تر است گیاهان داروئی بهتر است یا مطلب طنز یا کتاب های کودک ؟/حسین نادری و دیگر دوستان در روستای مسجدین همدان از اینکه به وبلاگ های فرهنگی مسجدین تشریف آورده اید به شما دوست عزیز خیرمقدم می گویند!((نادری و رضایی جهاندار و فاتحی بیات))
صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 55011
تعداد نوشته ها : 46
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 
        راه های دسترسی آسان
 به مطالب نرم  افزارهای کتابخانه ای نور

اشخاصى که طبیعتى «سرد و خشک» و مزاج سوداوى دارند

در این موقع است که آنچه را مى‏دانند نمى‏توانند به درستى به یاد آورند.

 به علاوه مطلب را هم نمى‏توانند بدانگونه که مى‏دانند و شاید و باید ادا کنند.

 حتى در نوشتن هم دچار اشتباه شده، موقتا املاى لغات را از یاد برده 

                         و کلمات را غلط بر روى کاغذ مى‏آورند.

در چنین وضعیتى چنانچه والدین، معلمین و ممتحنین متوجه حال 

طفل شده،قدرى با او به ملایمت و روى گشاده صحبت کنند و قدرى او را بخندانند

 تعادلخود را بازیافته و از عهده امتحان به خوبى برخواهد آمد.

             .........  و روح را همانند روزى که به شب بدل 

شود تیره و تار مى‏سازد. این تاریکى موجب بروز تردید، حزن، اندوه، خیالات 

بد و انواع بیماریهاى عصبى مى‏گردد که شدت و ضعف داشته و حتى گاه سبب

 جنون و خودکشى مى‏شود.

                  در ادامه مطلب ................ 


   راه های
 
دسترسی آسان
 به مطالب نرم  افزارهای کتابخانه ای نور

اشخاصى که طبیعتى «سرد و خشک» و مزاج سوداوى دارند

در این موقع است که آنچه را مى‏دانند نمى‏توانند به درستى به یاد آورند.

 به علاوه مطلب را هم نمى‏توانند بدانگونه که مى‏دانند و شاید و باید ادا کنند.

 حتى در نوشتن هم دچار اشتباه شده، موقتا املاى لغات را از یاد برده 

                         و کلمات را غلط بر روى کاغذ مى‏آورند.

در چنین وضعیتى چنانچه والدین، معلمین و ممتحنین متوجه حال 

طفل شده،قدرى با او به ملایمت و روى گشاده صحبت کنند و قدرى او را بخندانند

 تعادلخود را بازیافته و از عهده امتحان به خوبى برخواهد آمد.

             .........  و روح را همانند روزى که به شب بدل 

شود تیره و تار مى‏سازد. این تاریکى موجب بروز تردید، حزن، اندوه، خیالات 

بد و انواع بیماریهاى عصبى مى‏گردد که شدت و ضعف داشته و حتى گاه سبب

 جنون و خودکشى مى‏شود.


------------------------------------------------------------------


 راه های دسترسی آسان 

 به مطالب نرم  افزارهای کتابخانه ای نور  

استفاده از نرم افزارهای نصب شده 

             

  بر روی : 


سیستم های کامپیوتری دارای نرم افزاره ای نور

کتابخانه های مجازی اداره فرهنگ  و  سازمان تبلیغات

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 کتابخانه های مجازی کتابخانه های عمومی کشور

----------------------------------------------------------------------------------------------


  کتابخانه های مجازی         دانشگاه ها         


مرکزتحقیقات  معلمان     (دانش آموزی) 


-------------------------------------------------------------------------------------------

          بنیاد پژوهش های اسلامی              


کتابخانه های   آستان های مقدس    معصومین(علیهم السلام) 

 (با نام های :مرکزدیجیتال -مطبوعات و اینترنت)  

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------    

 خرید ونصب نرم افزار بر روی کامپیوترشخصی

و خانوادگی(دوحلقه دی وی دی تا بهمن 93 / قیمت: یکصدهزارتومان)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

  کافی نت تخصصی مرکزتحقیقات نورقم         

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


کتابخانه های مجازی     مراکز آموزشی حوزه های علمیه کشور     


(مانند : مرکزتخصصی مهدویت قم )


-------------------------------------------------------------------------------------------------------


 کتابخانه های بزرگ حوزه  علمیه قم

 مانند : کتابخانه آیت الله بروجردی  )


ما در اینجا فقط می توانیم 

 نمونه مطالب نرم افزار را بمرور زمان 

 جهت آشنائی شما مخاطبین ارجمند 

 با بروز رسانی آرشیو در بخش اول وبلاگ 

در اختیار شما قرار دهیم .



-----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------



راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) ؛ ج‏1 ؛ ص8

 

مطالعه کتاب راز درمان" و مصاحبه با بیماران و اطرافیان دکتر احمدیه نشان مى‏دهد که استاد بیماران خود را به سبک طبى جدید درمان مى‏نمود و در موارد لزوم همگام با استفاده از داروهاى جدید شیمیایى داروى گیاهى نیز بکار مى‏برد تا بهبود بیمار را تسریع نماید. ولى وقتى‏که مى‏دید بیمار از روش‏هاى جدید که توسط او و همکارانش بکار برده مى‏شد نتیجه‏اى نمى‏گیرد و داروهاى جدید عدم کارآئى خود را نشان مى‏دادند بطور کامل از طب قدیم استفاده مى‏نمود. بااین‏حال بدون اعمال هرگونه تعصبى ضمن درمان با گیاهان دارویى هروقت لازم مى‏شد داروهاى مدرن شیمیایى را در جریان بیمارى یا در دوران نقاهت و یا براى جلوگیرى از عود بیمارى بکار مى‏گرفت. استفاده از آزمایشگاهها به منظور آزمایشات پاراکلینیکى و مشاوره با پزشکان متخصص رشته‏هاى مختلف پزشکى همه جا در این کتاب بچشم مى‏خورد و نشان‏دهنده آنست که خواست دکتر احمدیه درمان بیماران و کاستن از درد و رنج آنان بود و در این راه، روش جدید یا سبک قدیم مطرح نبوده است. نکته جالب آنکه در بسیارى از موارد قبل از شروع به درمان به سبک قدما، همانند آخرین روشهاى طبى معمول بیماران را براى آزمایش خون، ادرار، مایع نخاع و غیره و یا رادیوگرافى از قسمتهاى مورد نظر به آزمایشگاه مى‏فرستاد و در جریان درمان با روش قدیم نیز با آزمایش‏هاى مکرر مسیر بیمارى و بهبودپذیرى یا عدم تاثیر دارو را مورد بررسى قرار مى‏داد. حتى پیش از بهبود با داروهاى گیاهى و روش قدما آزمایشات تکرار مى‏شد تا اطمینان کامل از بهبود بیمار حاصل‏

راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)، ج‏1، ص: 9

آید.

همکاران محترم بویژه پزشکان جوانى که این کتاب را مطالعه مى‏نمایند باید توجه داشته باشند که اغلب داروهاى شیمیایى این کتاب مربوط به سالهاى قبل از 1330 مى‏باشد و امروزه داروهاى جدیدترى جایگزین آن شده و داروهاى شیمیایى بکار رفته در آن زمان شاید امروزه مورد استفاده چندانى قرار نگیرد. ولى عین نوشته‏هاى دکتر احمدیه در این کتاب آورده شده تا هم اطباى امروز به مشکلات درمان در آن روزگار پى ببرند و هم رعایت امانت شده باشد. بدیهى است اگر همکاران گرامى روش‏هاى طبى موجود در این کتاب را مفید بدانند مى‏توانند در موارد لزوم آن را توام با داروهاى شیمیایى رایج کنونى مورد استفاده قرار دهند.

دکتر فرامرز گودرزى 1/ 4/ 62

راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)، ج‏1، ص: 10

در سال 1343، برنامه‏هائى هفتگى زیر عنوان" یادداشت‏هاى یک استاد" از رادیو ایران پخش مى‏شد. سرگذشت زیر بنویسندگى استاد محترم آقاى دکتر نجم‏آبادى و اجراى معظم له و دو تن از گویندگان رادیو، یکى از برنامه‏هاى مزبور است که در تاریخ 24/ 6/ 42 از رادیو ایران پخش گردیده است.[1]


 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------



     شایسته است معلمان

 و آزمایشگران این قوانین موضوعه و نظرات تجربى قدما

، به ویژه ابو على سینا را به هنگام پرسش و آزمایش از کودکان به خاطر آورند و

 متوجه این نکته باشند، زیرا بسیارى از کودکان و نوجوانان 

ساعى و کارى هستندمنتهى در موقع برگزارى امتحان و طرح سؤالات 

ناگهان دچار چنین عارضه‏ اى 

مى‏شوند. بنابراین حقا اینها را نباید افرادى تنبل و کم‏کار دانست، بلکه باید 

به سابقه آنها توجه نمود تا حقیقت روشن گردد. این‏گونه اطفال را نباید از 

حقشان محروم ساخت. مردود نمودن آنان منصفانه نیست. علم پزشکى 

این امر را معلول علتى مى‏داند که موقتا عارض شده و به زودى برطرف خواهد شد.

از سوى دیگر اولیاى اطفال نیز باید به طبیعت بچه‏هاى خود و اثرات اغذیه گوناگون 

در روحیه و حافظه آنان توجه داشته باشند. خود محصلین هم باید متوجه این

 امر گردیده‏

راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)، ج‏3، ص: 234

و بدانند که غذاهاى مختلف هریک اثر مخصوصى در ترشحات غدد درونى و 

اعمال بدنى دارند. پزشکان متقدّم طى هزاران سال با آزمایشها و تجربیات

 خود به این مهم پى برده و جاى تردیدى باقى نگذاشته ‏اند.

توصیه آنان به دارندگان طبائع مختلف به شرح زیر مى‏باشد:

1- اشخاصى که طبیعتى «سرد و تر» و مزاج بلغمى دارند باید از خوردن 

غذاهاى «سرد و رطوبى» خوددارى ورزند و به هنگام برگزارى امتحان

 یا سخنرانى و برنامه‏هاى مشابه دیگر، قبلا چند روزى به‏طور متوالى، 

روزانه یک تا دو مثقال اسطوخودوس را دم کرده و بنوشند. این جوشانده 

دماغ را گرم و بدن را به حال اعتدال درآورده، حزن و اندوه و کدورت را از مغز 

مى‏زداید و پاک مى‏کند. از همین رو است که آن را «جاروب دماغ» نوشته‏اند، 

زیرا رطوبت‏ مغز را زایل و کدورت را باطل ساخته سبب نشاط و گشادگى 

در شخص شده، قوه حافظه را افزایش داده، ذهن را روشن و دفع سودا مى‏نماید.


2- اشخاصى که طبیعتى «سرد و خشک»

و مزاج سوداوى دارند زیاد خودخور، 

عصبى و بدبین هستند به اندک ناملایمتى افسرده و غمگین مى‏شوند. تاب 

و تحمل آنان کم است. ازاین‏رو مایل به گوشه‏گیرى و گریز از اجتماع مى‏باشند.

 علت این امر آن است که ماده سودا در اثر بروز پیش‏آمدهائى نامناسب 

که تحریک و هیجان را به دنبال داشته باشند متوجه مغز شده برخى از مراکز

 دماغى را همچون پرده‏اى مى‏پوشاند و روح را همانند روزى که به شب بدل 

شود تیره و تار مى‏سازد. این تاریکى موجب بروز تردید، حزن، اندوه، خیالات 

بد و انواع بیماریهاى عصبى مى‏گردد که شدت و ضعف داشته و حتى گاه سبب

 جنون و خودکشى مى‏شود. این‏گونه افراد در هنگام وقوع هر پیش‏آمدى تعادل 

خود را زود از دست مى‏دهند. دست‏پاچه مى‏شوند و دچار ترس، وحشت، 

لکنت زبان، لرزه، رعشه، هیجان و تپش قلب و عوارض دیگر مى‏گردند. 

در این موقع است که آنچه را مى‏دانند نمى‏توانند به درستى به یاد آورند.

 به علاوه مطلب را هم نمى‏توانند بدانگونه که مى‏دانند و شاید و باید ادا کنند.

 حتى در نوشتن هم دچار اشتباه شده، موقتا املاى لغات را از یاد برده 

و کلمات را غلط بر روى کاغذ مى‏آورند.

در چنین وضعیتى چنانچه والدین، معلمین و ممتحنین متوجه حال 

طفل شده،

 قدرى با او به ملایمت و روى گشاده صحبت کنند و قدرى او را بخندانند تعادل

 خود را بازیافته و از عهده امتحان به خوبى برخواهد آمد.

انجیر و کشمش 

به لحاظ اینکه طبعى گرم و تر داشته و مقوى مغز و اعصاب و دافع سودا 

و خشم مى‏باشند خوردنشان در طبائع سوداوى به‏ویژه در فصل زمستان

 بسیار سازگارى خواهند داشت. لازم است این‏گونه افراد گهگاهى نیز دمکرده

 سنبل الطیب، گل گاوزبان و لیموعمانى را مانند چاى بنوشند 

که بسیار برایشان مفید خواهد بود.

3- اشخاصى که طبیعتى «گرم و خشک» و مزاج صفراوى دارند غالبا صفرا، 

به‏طور نامحسوس، در بدنشان پراکنده شده و موجب خشکى، یبوست 

و اختلال بعضى از اعضاى بدن مى‏شود. گاهى پاره‏اى از نقاط بدن خشک‏تر 

و کم‏آب‏تر از نقاط دیگر بدن شده و یا آنکه تغییراتى در آن نقاط رخ مى‏دهد. مثلا 

پاشنه پا زبر و خشن شده و ایجاد پینه و ترک‏هائى مى‏نماید که به «شقاق» 

معروفست و یا آنکه در ناحیه سر تولید برجستگى‏هائى شاخ مانند مى‏کند که 

به نام «شاخ» شناخته مى‏شود و یا سبب بروز انواع اگزما مى‏گردد. برخى اوقات

 بخار صفرا سراسر بدن را فراگرفته، شخص را لاغر و نحیف مى‏سازد در این 

حالت عوارضى شبیه بیمارى سل بروز مى‏کند که با صرف مبرّدات مناسب 

رفع آن خواهد شد. همچنین این بخار مى‏تواند متوجه استخوان‏ها شده،

 آنها را پوک و شکننده سازد و یا اعضاى تناسل انسان را دچار ضعف و ناتوانى کند.

بخار صفرا در سر سبب سرگیجه، دوار، صداى گوش، جنون و ... مى‏شود 

و به‏طور کلى در هریک از اعضاء و احشاء بدن آثار و نشانه‏هائى برجاى مى‏گذارد.

غذاهائى که طبیعتى «گرم» دارند سبب تحریک کبد و کیسه صفرا شده در 

نتیجه موجب تبخیر مقدارى از صفرا مى‏گردند و آن را در بدن پراکنده ساخته،

 سبب عطش، خشکى دهان، احساس گرمى و کلافگى، اضطراب و هیجان 

و مانند آن در بدن مى‏شوند و تعادل بدن را با ایجاد اختلال به هم مى‏زنند. در این

 هنگام شخص تمایل زیادى به خوردن ترشى و غذاهاى خنک پیدا کرده 

و از خوردن این‏گونه غذاها احساس آسایش، راحتى و

راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)، ج‏3، ص: 236

نشاط در خود مى‏نماید.

اگر چنین افرادى در معرض تابش خورشید و یا در نقاط گرم مانند حمام گرم

 قرار گیرند احساس عطش، بى‏تابى و کلافگى به آنها دست مى‏دهد زیرا بدن 

آنان گرم شده و مقدارى از صفراى بدن تبخیر و در بدن پراکنده مى‏گردد و

 همان‏طور که گفته شد این امر باعث به هم‏خوردگى تعادل سلامت شخص مى‏شود.

وقوع ناملایمات و پیش‏آمدهاى نامناسب، ترس از امتحان و غیره باز سبب

 پخش بخار صفرا در بدن شده و فرد را دچار حالت خفگى و گیجى مى‏کند.

 گاه به همین علت شخص غضبناک و پرخاش‏جو مى‏گردد ولى این حالت زود

فرومى‏نشیند. به عکس سوداوى مزاج‏ها که اگر خشمناک شوند دیرتر آرامش

 مى‏یابند.

دارندگان طبیعت صفراوى به هنگام محاوره و یا برگزارى امتحانات زود از جا در 

مى‏روند. زیرا اصولا فکر و خیال امتحان و طرح مطلب بدن آنها را گرم کرده و بخار 

صفرا را انتشار و مغز را تحریک و قوه حافظه را مختل مى‏سازد. گاه مرکز حافظه 

را به درجات خشک مى‏کند، که این امر موجب بروز فراموشى در شخص مى‏شود.

 در اینجا بینى خشک و سر سبک است. با خوردن غذاهاى «سرد و تر» 

مانند ماست، خیار، کاهو، آلو و امثال آن شخص بهبودى به دست خواهد آورد.

حالات این‏گونه کودکان و افراد به‏طور کلى باید پیش از برگزارى امتحانات و مصاحبات

 مورد بررسى قرار داده شده و با اغذیه مناسب و مبرّدات لازم وضعیت

 روحى آنان را به حال اعتدال درآورد.

یکى از داروهاى خوبى که در این مورد ابو على سینا سفارش کرده است 

دمکرده بنفشه 1 ل و لیموعمانى 2 دانه است.

4- اشخاصى که طبیعتى گرم و تر و مزاج دموى دارند کسانى هستند که خون 

در بدن آنها بیش از حد معمول تولید مى‏شود. این‏گونه افراد رنگى سرخ دارند.

 غالبا سرشان سنگین و خشک است. حواس کند و معمولا کسل مى‏باشند 

به همین علت خمیازه بسیار مى‏کشند. گاه از بن دندان‏ها یا نقاط دیگر بدن آنان 

خون جارى مى‏شود. اکثرا، در اثر

راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)، ج‏3، ص: 237

هیجان و پیش‏آمدهاى ناموافق توجه خون به مغزشان بیشتر مى‏گردد. 

ازاین‏رو کندى حواس و درک در آنان پدیدار گشته و گاهى این امر منجر به 

سکته مى‏شود.

این‏گونه افراد باید رعایت حفظ سلامت را نموده، در صرف خوراک امساک 

ورزند و لینت مزاج را مرتب کنند. بهترین دارو در اینجا خوردن صبر زرد به‏قدر 

یک حب در روز مى‏باشد که خون را از مغز رانده و به سمت اسافل بدن مى‏کشد. 

همچنین مبرّدات «سرد و خشک» همانند آب‏غوره، سماق و زرشک بسیار مفید

 در حال آنان خواهد بود.

یادآور مى‏گردد کبدهائى که به‏طور ارثى ضعیف بوده و یا به جهاتى ناتوان شوند

 نمى‏توانند همه مواد غذایى را تبدیل به اخلاط (خون، صفرا، سودا و بلغم) نمایند.

 در این شرایط است که مقدارى از این اخلاط به‏طور ناقص و ناتمام داخل 

در خون شده، ولى قابلیت جذب در بدن را نداشته، به صورت سم ایجاد 

بیماریهاى گوناگونى را مى‏نمایند.

اینجانب در کتاب «درمان روماتیسم، نقرس و سیاتیک» که تفسیرى است

 بر بخشى از قانون ابو على سینا یک دوره قواعد پزشکى دیرین و ترکیبات

 مختلف این چهار خلط و طرز شناسائى آنها و نیز راه درمان را عملا و به 

صورتى ساده و روشن براى مبتدیان علم طب و علاقه‏مندان به آشنائى 

با روش طب سنتى شرح داده‏ام که تصور مى‏کنم خوانندگان با مطالعه آن 

دیگر نیازى به مراجعه کتابهاى قدیمى و مطالب پیچیده آن نداشته باشند.

دکتر عبد ا ... احمّدیه‏

راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)، ج‏3، ص: 238

مجله اطلاعات هفتگى سلسله مقالات و گزارش‏هائى در زمینه «سحر و جادو»

 و نحوه معالجات سنتى در نقاط مختلف دنیا منتشر مى‏کرد. مرحوم 

دکتر احمّدیه توضیح و پیشنهادى در خصوص موضوع مورد اشاره داده بودند

 که با ذکر مقدمه‏اى در مجله مزبور به چاپ رسیده است.[1]


[1] احمدیه، عبد الله، راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)

، 3جلد، اقبال - تهران، چاپ: هشتم، 1386 ه.ش.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------



المنصوری فی الطب (ترجمه)، ص: 254



       اگر کسى پیوسته گمان برد،

پشه ‏اى در برابر چشمان او پرواز مى ‏کند

 و یا بینید همواره روشنایى جلوى او مى ‏آید

و یا در دامنه ‏ى دیدش مگس یا دود ببیند



 مى ‏تواند آغاز آب آوردن چشم باشد،

پزشک باید آن را بشناسد

 و درمان آن را پیگیرى کند.

عرق کردن بسیار و همیشگى نشانگر

انباشتگى فراوان رگ‏هاى تن است

باید به رگ زدن و کاهش خوردن روى آورد.

اگر عرق بدبو و تب افزایش یافته باشد،

باید به روان کردن زردآب روى آورد.

همواره داشتن تپش دل هشداردهنده ‏ى

مرگ ناگهانى است که باید به رگ زدن

و به کار بردن داروهاى قلبى روى آورد.


-----------------------


هوشیارى در هنگام


پیش‏آمدهاى بد


و پیگیرى آنها پیش از


نیرومندتر و بزرگتر شدن:


این بخش یکى از پایه‏ هاى نگهداشت تندرستى است. ازاین‏رو بهتر مى‏دانیم که در این جا گفتارى گسترده‏تر بیآوریم که همه‏ى آنها را دربرگیرد. ولى از آنجایى که ما دوست نداریم از هدفى که در نگارش این کتاب داشته‏ایم دور بمانیم، کوشش مى‏کنیم در هر بخش، سخن ما در اندازه‏ى میانه و کوتاه و دور از گسترده و گزافه‏گویى باشد. ازاین‏رو چند نکته‏ى ریشه‏اى آن را یاد مى‏کنیم.

سردردهاى سخت و پیوسته، پیآمدى همچون آب آوردن چشم و بیمارى گشاد شدن سوراخ عنبیه (انتشار) را در پى دارد. چنانچه سردرد ادامه یابد و سخت‏تر شود و داروها نتوانند کارى انجام دهند، بهتر است که سرخرگ گیجگاهى‏[1] را به آرامى از دو جا باز کرد.

پرش و تیک زدن بسیار و مرتب، هشداردهنده‏ى نزدیکى گاه، پدید آمدن فلج نیمه صورت‏[2] یا کژدهانى مى‏باشد و چنانچه پدید آمدنش احساس شود باید در راستاى بکار بردن روان‏کننده‏هاى نیرومند و بالا آوردن بیمار گام برداشت و با سرکه‏ى نارس تند[3]

______________________________
 

المنصوری فی الطب (ترجمه)، ص: 254

که پودنه در آن جوشیده، صورت را مالش داد. باید در کنار آن، خوراک را بکاهند و از نوشیدن شراب نیز بپرهیزند. تکان دادن نیرومند (نقض) و مالش فراوان و دهان‏شویه و عطسه و نرمش بکار برد.

پرش و تیک زدن در بسیارى از جاهاى تن چنانچه دیده شود، هشداردهنده‏ى آغاز تشنج (گرفتگى اندام‏ها) است که اگر چنین شود بهتر است به تکان دادن‏هاى نفض‏[4] فراوان و مالش بسیار و کاربرد درست درمان‏ها و خوردن داروهاى گرمى‏زا روى آورد که در بخش آن یاد کردیم.

کرختى، هشداردهنده‏ى فلج نیمه‏تن‏[5] است چنانچه روى دهد بهتر است روشى درست در برابر آن برگزیده شود و تکان دادن (نفض) و تبدیل آمیزه با کاربرد داروهاى نام‏برده در بخش فلج است.

سرخى‏رو و چشم و پیدا شدن رگ‏ها و ریزش اشک از آن و روشنایى گریزى با سردرد سخت هشداردهنده‏ى سرسام (مننژیت)[6] است و بهتر است که رگ زدن و بکار بردن و روان‏کردنیها و نهادن سرکه و روغن گل سرخ بر سر و روشى درست و نرمجویانه براى همه‏ى تن بکار گرفته شود.

همواره داشتن بختک و سرگیجه و افزایش آن، نشان‏دهنده‏ى آغاز صرع‏[7] است ازاین‏رو شایسته است که بى‏توجهى به آنها نشود بلکه اگر این دو رویداد پیش آمد به درمان آن بر پایه یاد کرده ما انجام گیرد.

______________________________
(1). نفض: گونه‏اى از روش‏هاى درمانى است که از گذشته دور تا نزدیک و چه‏بسا امروزین نیز براى درمان برخى از بیمارى‏ها که سر و گردن دچار آن مى‏گردند، بکار برده مى‏شود همچون سردردهاى پدید که از جابجایى بالش زیر سر یا گرفتگى گردن بوجود مى‏آیند و همانند این ناراحتى‏ها. در این‏گونه بیمارى‏ها، درمانگر پشت یا روبروى بیمار مى‏نشسته و بر سر او پارچه‏اى پهن مى‏کند و سپس سر بیمار را با روبانى سخت مى‏بندد و پس از آن هربار گوشه‏اى از این پارچه پهن را پى‏درپى کوتاه و سخت مى‏کشیم و بعد به سوى دیگرش رفته و این کار را دور تا دور سرانجام مى‏داده تا همه پیرامون و گوشه‏هاى آن پارچه پهن را فراگیرد و کشیده شود به این کار و شیوه درمانى نفض (تکان دادن) مى‏گویند.

المنصوری فی الطب (ترجمه)، ص: 255

اندوه بسیار و همیشگى با انگیزه‏ى ناشناخته، و روان‏پریشى و ناامیدى بدنبال آن، هشداردهنده‏ى بیمارى مالیخولیاست‏[8]، درمان آن به همان گونه‏ایست، که یاد کرده‏ایم.

اگر کسى پیوسته گمان برد، پشه‏اى در برابر چشمان او پرواز مى‏کند و یا بینید همواره روشنایى جلوى او مى‏آید و یا در دامنه‏ى دیدش مگس یا دود ببیند. مى‏تواند آغاز آب آوردن چشم باشد، پزشک باید آن را بشناسد و درمان آن را پیگیرى کند.

پیوسته سرماخوردگى و زکام نگرانى آغاز بیمارى سل و تنگى نفس و بیمارى‏هاى شش مى‏باشد. بهتر است درمان آن پیگیرى شود.

عرق کردن بسیار و همیشگى نشانگر انباشتگى فراوان رگ‏هاى تن است باید به رگ زدن و کاهش خوردن روى آورد. اگر عرق بدبو و تب افزایش یافته باشد، باید به روان کردن زردآب روى آورد.

همواره داشتن تپش دل هشداردهنده‏ى مرگ ناگهانى است که باید به رگ زدن و به کار بردن داروهاى قلبى روى آورد.

انباشتگى فراوان، نگرانى خون برآمدن از دهان و سکته و مرگ ناگهانى را در بر دارد و باید به رگ زدن روى آورد[9]

کرختى و کاهش جنبش، همراه با انباشتگى، نگرانى آمدن سکته را در بر دارد باید به رگ زدن و تکان داد سر (نفض) و عطسه و دهان‏شویه روى آورد.

سنگینى در بخش راست تن نزدیک دنده‏هاى پشتى، و سک زدن و کشیدگى اندام‏ها، هشداردهنده‏ى بیمارى در جگرست، درمان آن را در بخشى که یاد کردیم باید پیگیرى کرد.

پیخال کم‏رنگتر از رنگ همیشه، هشداردهنده‏ى بیمارى زردى است.

برافروختگى صورت و آماس پلک‏ها، و دست و پا، هشداردهنده‏ى بیمارى استسقاست‏[10].

بدبویى پیخال نشاندهنده‏ى گوارش نارسا و سنگینى در رگ‏هاست.

بدبویى پیشآب نشانگر رویدادن گندیدگى و تب است.

______________________________
 

المنصوری فی الطب (ترجمه)، ص: 256

خستگى سخت و سستى همراه با فروافتادن اشتها، هشداردهنده‏ى تب است.

از میان رفتن اشتها همراه با دل‏آشوبى و باد کردن صورت و دست و پا هشداردهنده‏ى قولنج است. که باید با خوابى دراز و پرهیز از خوردن و سپس درمان با داروهاى یاد شده‏ى آن پیگیرى درمان شود

سنگینى و کشیدگى در بخش پایین پشت و تهیگاه با دگرگونى حالت پیشآب نسبت به وضعیت همیشگى آن، نشاندهنده‏ى آغاز بیمارى گرده مى‏باشد که باید پیگیرى شود

پیشآب سوزش‏آور اگر پیوسته باشد زخم‏هایى را در پیشآبدان و نرینه پدید مى‏آورد درمان از بخشى که یاد کرده‏ایم باید گرفته شود

پیخالى که سوزاننده‏ى نشیمنگاه باشد و دل پیچه‏آورست به زخم روده (سحج)[11] مى‏انجامد، پس باید پیگیرى گردد.

خارش در نشیمنگاه هشداردهنده‏ى بواسیر و یا نشان پدید آمدن آن است مگر آنکه نشانه‏ى کرم‏هاى کوچک باشد.

دمل‏هاى بسیار، پیش‏آگهى پدید آمدن چرک بسیار در تن است.

بسیارى ترک و توده‏هاى نرم پوستى هشداردهنده‏ى بیمارى خیارک بزرگ (دبیله) مى‏باشد

لک‏هاى سپید فراوان نگرانى پیسى را در پى دارد.

سرخى بسیار رو، و تغییر رنگ و تنگى نفس، هشداردهنده‏ى جذام مى‏باشد.

هنگامى که در حالتى از حالت‏هاى تندرستى که جریان طبیعى خود را سیر مى‏کند، یک‏باره در آن تغییرى رخ دهد مانند افزایش یا کاهش اشتها، زیادى یا کمى بیرون راندن پس‏مانده‏ها، افزایش یا کاهش خواب و یا نگرانى و آشفتگى و یا تراوش غیر عادى عرق تن و یا ماندن و بیرون نرفتن خونى که همیشه مى‏رفته چون خونریزى بواسیر و خون خون ماهانه و یا خونریزى دوره‏اى و خونریزى بینى، و یا پدید آمدن کندى ذهن و کم شدن بینایى و یا پیدایش مزه‏ى بیگانه‏اى در دهان و یا از چیزى که پیش از این لذت نمى‏برد لذت ببرد و ز آن‏سوى آن و یا افزایش خواست نزدیکى و یا کاهش آن و یا داشتن‏

 

المنصوری فی الطب (ترجمه)، ص: 257

خواب‏هاى بختکدار (کابوس) و یا دگرگونى رنگ پوست تن و حس لامسه از آنچه همیشه است، و یا هرگونه رخداد ناخوشایند که همیشگى نباشد، پیش‏آگهى بیمارى خواهد بود و شایسته است که درباره‏ى انگیزه‏ى آن اندیشید و درمان آن را پیگیرى کرد.

چنانچه نشانه‏هاى انباشتگى در تن نمایان شود باید به رگ زدن و کاهش خوراک روى آورد. اگر افزون بر آن، نشانه‏هاى چیرگى آمیختگى (خلط) آشکار شود باید به خوردن داروهاى روان‏کننده‏اى که بیرون‏کننده‏ى آن آمیختگى است دست زد.

چنانچه کسى به بیمارى دوره‏اى و یا نوبتى آشکارى دچار شده باشد بایسته است که پیش از آغاز گاه دوره، به رگ زدن یا تهى کردن و دیگر درمان‏ها که در بخش‏هاى ویژه‏ى آن در این کتاب، یاد شده روى بیآورد.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------



شما هم می توانید با یک ثبت نام ساده 

        و ارائه کد ملی  و ایمیل

                ودریافت رمز عبور

 از نرم افزارهای نورقم و نیز مجلات و

              سایت های پژوهشی و 

پایگاه های وابسته به مرکزتحقیقات نور

در کافی نت تخصصی نور قم 

بطور رایگان استفاده نمائید.

ثبت نام درکافی نت نورقم برای کلیه  محققان

              آزاد و رایگان است .         


----------------------------------------------------------------------------------------

قیمت نرم افزار کتابخانه ای :

طب اسلامی نور -نسخه 1/5

در دو حلقه دی وی دی

تا سال 1393 - یکصدهزار تومان

شامل : نهصدوپنجاه ویک

عنوان کتاب طب سنتی


دسته ها :
X