معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم/سلام بر مسجدین/(تصویر وبلاگ:احمد دهقان نویسنده برجسته کشور) /روستای مسجدین کتابخانه نور دارد چه مطالبی برای شما مخاطبین عزیز جالب تر وخواندنی تر است گیاهان داروئی بهتر است یا مطلب طنز یا کتاب های کودک ؟/حسین نادری و دیگر دوستان در روستای مسجدین همدان از اینکه به وبلاگ های فرهنگی مسجدین تشریف آورده اید به شما دوست عزیز خیرمقدم می گویند!((نادری و رضایی جهاندار و فاتحی بیات))
صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 54442
تعداد نوشته ها : 46
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

    طرح :خانه قلب- خیمه ایمان 


  • بیمارى قلب بیمارى اندیشه چیست؟
  • ۲ .قساوت قلب بیمارى قساوت چیست؟
  • چگونگى پیدایش بیمارى قساوت
    خطر بیمارى قساوت۳ . انحراف قلب
  • بیمارى زیغ چیست؟
  • چگونگى پیدایش بیمارى زیغ خطر بیمارى زیغ
  • ۴ . زنگار قلب ۵ . کور شدن قلب
  • ۶ . مُهر شدن قلب بیمارى طبع چیست؟
  • بیمارى ختم چیست؟ ۷ . قفل شدن قلب
  • ۸ . مردن قلب مرده زندگان! موجبات مردن دل

  •     طرح :خانه قلب       در ادامه مطلب ...............

    علی ( علیه السلام ) دشنام  و ناسزا   کالای شیطان است .




    بیمارى قلب بیمارى اندیشه چیست؟
  • ۲ .قساوت قلب بیمارى قساوت چیست؟
  • چگونگى پیدایش بیمارى قساوت
    خطر بیمارى قساوت۳ . انحراف قلب
  • بیمارى زیغ چیست؟
  • چگونگى پیدایش بیمارى زیغ خطر بیمارى زیغ
  • ۴ . زنگار قلب ۵ . کور شدن قلب
  • ۶ . مُهر شدن قلب بیمارى طبع چیست؟
  • بیمارى ختم چیست؟ ۷ . قفل شدن قلب
  • ۸ . مردن قلب مرده زندگان! موجبات مردن دل

  •                  طرح :خانه قلب   

    علی ( علیه السلام ) دشنام  و ناسزا   کالای شیطان است .


    ---------------------------------------------------------------------------------


     طرح  :  


    خانه قلب - خیمه ایمان

     

     

    با ویرایش  و  تصویر سازی  و چیدمان تصاویر 


               طرح  تخیلی  خانه قلب 

     

    می توان در قالب یک جورچین :


          سرگرمی  - آموزشی  


      مباحث معرفت شناسی  را

     


          به زبان ساده  به  نوجوانان  یاد  داد .


     

        -----------------------------------------------------------------------------------------------------

     

     

      مفاهیم عقل  و  ایمان  در قلب  و  روح  انسان   


      و شناخت ارزش های اخلاقی


    با استفاده از تمثیل :


    مثال های  معصومین (علیهم السلام)


     در باره  جایگاه عقل و خرد


     دین و ایمان   و  جهل و نادانی  


     و شیطان و  هواهای نفسانی 


            و  فرشتگان الهی

     

       در قلب  و  جان   آدمی  به  زبان ساده

     

               

     ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

     

    محبت ( بطن دین ):


    چیزی که مصالح ساختمانی خانه قلب


     از آن ساخته شده است.



    ----------------------------------------------------------------------------------------------



     توحید ( معرفت خدا : خداشناسی ) :


    اساس وریشه دین : پی 



    -----------------------------------------------------------------------------------


     

    هواهای نفسانی  دشمنان  خانه



    -----------------------------------------------------------------------------


    ناسزا : کالای شیطان

     

    ---------------------------------------------------------------------

     

     

    روشنایی خانه : اندیشه


    در باره  خود  و  خدا  و  آفرینش جهان هستی


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    خدمتکاران خانه :  فرشتگان الهی


    در این خانه تنها  عقل  بر تخت نشسته


             و فرمان می دهد .


     و نامحرمی نباید در آن راه پیدا کند.


    ---------------------------------------------------------------------------------------


    تقوی ( حریم نگه داری ) : حصن و حصار : دیوار خانه

     

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

      نامحرمان  :  آرزوهای دور  و  دراز 


    خشم  و  غضب  و  شهوت 

     

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    آلودگی خانه : شرک و نفاق

     

    ----------------------------------------------------------------------------------------

     

    جاروی خانه :


    لا اله الا الله یعنی وقتی می گوییم منظور ما این است


    که من نامحرمان و آلودگیها را از خانه دلم جارو کردم .


    ---------------------------------------------------------------------------------------------


    غذای خانه : عبادات  و  کسب روزی حلال


      و  فراگیری علم و دانش  و   ............................


    -------------------------------------------------------------------------------------------

     

      سربازان و فرمانروایان الهی  :


         اعضا  و  جوارح انسان

     

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    عقال (به کسرعین)  در لغت عرب : بند و ریسمانی را گویند


    که با آن دست و پای


    اسب سرکش (خشم و شهوت و غضب ) را  می بندند.  


    عقل (نیروی باطنی که انسان را از زشتیها باز می دارد)  .


    --------------------------------

     

     جنود وسپاهیان عقل :


    عزت نفس و صدق و صبر و توکل و تسلیم و رضا و


     خلوص و ایثار و زهد و عفو .........................


    -------------------------------------------------


    جنود و سپاهیان جهل و نفس اماره (هواهای نفسانی):


    بخل و حسد و کبر و خود پسندی


    و حرص و طمع و ریا و دروغ


     و ..............................


    --------------------------------------------------


     مرکب عقل ( اسبی که سوار آن می شود ) :


    تواضع و فروتنی 


    ------------------------------------------------


     صبر  :  فرمانده لشگریان تحت فرمان عقل


    ------------------------------------------------------------------------------------------------

     

     امام علی ( ع ) :


     خیر     وزیر عقل است .

     

    ------------------------------------------------------------------------------

      

    حب و بغض به خاطر خدا محکمترین دستگیره ایمان :


    نبی مکرم اسلام ( صل الله علیه وآله وسلم ) 


    ------------------------------------------------------


    لکل شی ء قفل و قفل الایمان الرفق :


    رفق و مدارا  با دیگران :


    حافظ  و  نگهبان خیمه ایمان ( نگهبان درب خیمه ایمان ).


    ------------------------------------------------


    دام شیطان :


    یاری نکردن برادران دینی .


    -----------------------------


     تور شیطان :


    دوری جستن از نماز .


    ----------------------------------------------

    پایه های خیمه ایمان  :


    با پنج صفت ایمان انسان کامل می شود :


    صبر  و   رضا  و  توکل  و  تسلیم


    و صداقت ( راستگوئی) .  (در روایتی دیگر: تفویض) :   


    واگذای کارها به خداوند.  پیامبراکرم ( ص )


    -------------------------------------------

     

     محمکترین پایه ایمان صداقت و راستگویی  است .


    --------------------------------------------------------


        اساس و ریشه دین

     

    توحید و خداشناسی است.


    ( پی و شالوده  خانه قلب )


    -------------------------------------------------------


    شیطان برای شما انسانها دشمنی آشکار است


    سوره ..../ آیه ...


    ---------------------------------------------------------


    قلبی سالم است که از عشق به دنیا خالی باشد .


    امام صادق ( علیه السلام )


    -----------------------------------------------


     قلبی پاک نمی گردد مگر این که


    در برابر خدا تسلیم محض باشد.


     امام باقر ( علیه السلام ) 


    -------------------------------------


    یا علی : فکر و اندیشه


    ( در باره  خود و خدا و آفرینش جهان هستی )


       نور پدید می آورد.


    و غفلت و بی خبری   تاریکی ببار می آورد .


     نبی مکرم اسلام ( ص )


    ---------------------------------------------------------


    قلبی نرم می شود که در برابر خدا خاشع  باشد .


    -----------------------------------------------------


     علامت خشوع : یاد مر گ و  مناجات با خدا


    و مراقبت از نفس  و   قرائت قرآن.


    نبی مکرم اسلام ( ص ) .

     

    ------------------------------------------------

     

     فرشته ها    خدمتکاران مومنانند .


    امام باقر ( علیه السلام  )


    --------------------------------------------------


    قلب مومن تخت فرمانراوئی خداوند است


    کس دیگری را   در آن ساکن نکنید .


    امام صادق ( علیه السلام )


    ------------------------------------------------------


     قلب مومن    حرم خداست . روایت


        قلب المومن   عرش الرحمان


    -----------------------------------------------


    از علی (علیه السلام ) پرسیدند 


    چه کار کردید که به این مقام رسیدید ؟


    فرمود : همواره دروازه بان قلبم بودم .


    -------------------------------------------------------


    دشنام  و ناسزا   کالای شیطان است .


    علی ( علیه السلام )


    ---------------------------------------------------------


    همانا مشرکین قلبی آلوده و ناپاک دارند .


    سوره توبه / آیه ...


    همانا منافقین قلبی آلوده و ناپاک دارند .


    سوره .... / آیه ....


    ----------------------------------------------


    عجب دارم از کسانی که برای غذا دادن


    جسم خودشان


    سر از پا نمی شناسند


    ولی از غدا دادن به قلب و  روح خود بی توجهند .


    امام حسن مجتبی ( ع )


    ------------------------------------------------


    اعضا و جوارح شما سربازان الهی اند .


    علی ( علیه السلام )


    ------------------------------------------------------

     

    کافی است قلب و دلت را از ( هر چیزی )


    علاقه به غیر خدا خالی کنی


    آن وقت هر می خواهی از خدا درخواست کن


    اجابت می شود .


    --------------------------------------------


    ما به انسان آموخته ایم که چگونه


    از حریم قلبش نگهداری کند


    و یا پرده  حرم الهی را با نافرمانی از خدا پاره کند .


    سوره ... / آیه ....


    -------------------------------------------------


    علی ( علیه السلام ) فرمود :


    هر کسی یک شیطان به همراه خودش دارد .


    پرسیدند : یا علی : شما هم شیطان دارید ؟ فرمود :


    آری من آن را رام کردم به طوری که به فرمان من است .


    ----------------------------------------------------


    عقل نیرویی است که بواسطه ی آن


    خدا را عبادت می کنند و


    بوسیله آن بهشت را بدست می آورند .


    علی ( علیه السلام )


    ---------------------------------------


     تقوی دار حصن عظیم :


        ( دیوار خانه قلب)


    در   د‍‍ژ  محکم  و  بزرگ تقوی  پناه گیرید


    تا در آسیب گناه در امان باشید .


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    به روح آدمی از آن جهت قلب گویند که در اثر


    گناه یا ثواب و نیز عواطف و احساسات مدام


    در حال دگرگونی و انقلاب است


    ویژگی های قلب در روایات تمثیلی :


    نرمی(لطافت) و سختی قلب - روشنی و سیاهی قلب


    زنده بودن و مردن قلب  - زیبائی و زشتی قلب -


    شنوائی و کرشدن قلب - بینائی و کور شدن قلب


    پاکی و ناپاکی قلب -  و ..............


    --------------------------------------------------------------


    چهار  بخش تحلیلی   :


    1- بترسید از اینکه نامحرمی در خانه ی دل شما راه یابد .


    ( حریم خانه دل را حفظ و نگهداری کنید ) .


    ---------------------------------------------------


    2- ( هر چه امنیت خانه  دل ( ایمان )


    انسان بیشتر شود ( تقوی )


    قدرت حفظ و نگهداری کردن از حریم خانه دل


    بیشتر می شود.


    ---------------------------------------------


    3- و هر چه ستونهای خانه محکمتر و روشنایی بیشتر و


    بند و ریسمان بکاربرده آماده تر باشد امنیت


    بیشتر می شود .)


    -----------------------------------------------------------


    4 - وقتی انسان به نیازهای فطری و درونی خودش


    پاسخ می دهد


    به نوعی آرامش و آسایش باطنی می رسد


    ( وامنیت پیدا می کند )


    . از جمله این نیازها حس خداجوئی


    و عبادت وروحیه ی فرمانبرداری است


    اگر کسی به این نیاز جواب مثبت داد


    در واقع ایمان آورده یعنی


    از نوعی امنیت برخوردار شده ،


    بنابراین با تسلیم شدن


    در برابر فرامین الهی ایمان حاصل می شود .


    -------------------------------------------


    تقوی نگهبان شما از گناهان است :


    ( عصمتکم التقوی )


    ----------------------------------------


    کم من عقل اسیر تحت هوی امیر :


    علی ( ع ) :


    چه بسیار عقلهایی که تحت فرمان هوا و هوسند .


    -------------------------------------------------


    برای هر چیز مرکبی است


    و مرکب عقل تواضع و فروتنی است.


    --------------------------------------------


    و نشانه انسان عاقل فکر و اندیشه است . روایت .


    ------------------------------------------------


    حقیقت ایمان در وجودهیچ کس به کمال نمی رسد


    مگر به وجود سه خصلت ، اینکه سه خصلت


    در وجود او باشد


    : 1. تفقه و فهم در دین 2. برنامه ریزی در امور و کارها


    3. صبر بر مصائب و سختیها – امام رضا ( ع ) .


    --------------------------------------------


    در پرتو عقل و اندیشه ات


    به جنگ با هواهای نفسانی ات برو .


    امام علی ( ع )


    ---------------------------------


    . بنی الاسلام علی سبع


    1. عقل که پایه ی آن صبر است


    2. نیکو همسایه داری کردن


    3. حب و بغض در راه خدا .


    4. یاری رسانیدن به برادران دینی


    5.


    امام علی ( ع )


    تعف العقول ص 396 یا 376 .

     

    -----------------------------------------------------------------------------------------


     

      انسان مومن به کسی گفته می شود


    که در برابر خواست خدا تسلیم باشد


    و به خوشی و یا ناخوشی که به او می رسد


    راضی باشد .     امام  صادق ( ع )



    در جواب این که به چه فردی مومن می گویند


    . سزاوارترین افراد برای راضی بودن در برابر شادیها و ناملایمات کسی است

    که نسبت به خدا معرفت و شناخت حاصل کرده باشد . صادق ( ع ) .


    رضایت 41 . اسلام اقرار به زبان ( گفتن شهادتین ) الایمان قول و عمل


    که هم زیاد می شود و هم کم می شود . ( ص ) ک کنز العمال

    ( 2 رکن دارد ) تقوی ( عمل به اعضا و جوارح ( ترک محرمات و انجام واجبات )

    ایمان اعتقاد قلبی به اینکه زمام همه ی امور بدست خداست .

    ایمان دارای سه شعبه است اقرار به زبان و اعتقاد قلبی و عمل به اعضاء .روایت علی ( ع ) .

    ( منافق ) کافر مسلمان نمایی است که به خاطر رسیدن به لذتهای زودگذر دنیا

    عقب گرد می کند و به احکام دین عمل نمی کند

    مانند مرغی که تنها چند روزی روی تخم مرغ می خوابد و بدینوسیله

    آنرا غیر قابل استفاده می گرداند .

    به همین خاطر بر قلب و دلش مهر می خورد و دیگر قابل هدایت نیست

    زیرا که از میان مسلمانها از امکانات آنها استفاده می کند ولی قلبش با کافران است .


    از نشانه های حکمت اینست که نسبت به اموری که بدان یقین داری ثابت قدم باشی

    و نسبت به اموری که بدان تردید داری احتیاط کنی .

    راس حکمت ترس از خداست : راس الحکمة مخافة الله .


            ( سلسله مباحث استاد محمدی ری شهری


                                   برداشت هایی


       از ک ( علم و حکمت   و   خرد گرایی درقرآن و حدیث )


      الجهل معدن الشر فساد کل امر علی ( ع )

    راس کل الشر ( ص ) اصل کل الشر علی ( ع )

    ( نادانی ریشه تمام گناهان و زشتیها ) .

    33 / یوسف : خدایا اگر تو مرا از کید زنان مصر نجات ندهی به آنها متمایل می شوم

    و اگر به درخواست آنان پاسخ دادم از جاهلان خواهم شد .


    -------------------------------------------------------------


    انواع جهل :

    1. نادانی نسبت به بعضی علوم غیر سودمند:

    بدترین علم آنست که هدایت تو را از بین ببرد . علی ( ع )

    رب عالم قد قتله جهله،

    یادگرفتن سحر،

    نادانی به باطن یکدیگر ( چنانکه چشم بصیرت انسان صاحب بصیرت را دچار مشکل می کند )

    2. نادانی نسبت به معارف دین که جهل به آنها باعث ضرر و زیان انسان به

    علوم متداول نمی شود .

    3. نادانی به علوم دین که زمینه ی گناه است

    و عقل انسان به تنهایی نمی تواند به آنها دست پیدا کند

    بلکه در سایه مکتب آسمانی به آنها می رسد .

    4. جهل در برابر عقل که آفریده خداست و انسان را به بدی دعوت و الهام می کند

    که به خاطر این که انسان را به کارهایی از روی نادانی دعوت می کن

    ( جاهلانه : مقتضای پیروی از شهوات جهل و نادانی است )

    جهل به تناسب امر به کارهای بد

    به نفس اماره و به نسبت امر هکارهای زشت شهوت نامیده می شود .

    ان الله خلق العلم ثم خلق الجهل . صادق ( ع )

    ( از دریای شور و تلخ و تاریک ) ،

    فرشته ها را با عقل بدون شهوت آفرید و انسان ها را عقل به همراه شهوت .

    روایت . فهو اول الخلق

    از سمت راست عرش ازنور خودش خلقی بزرگ آفریدم و برتمام موجودات گرامی داشتم .....

    سه مورد اول اموری عدمی و مورد آخرامر وجودی یعنی اولی و دومی و سومی مطلق ندانستن ولی چهارمی شعور مرموزی است که حماقت هم نامیده می شود .

    رب جهل انفع من علم .

    ان الله اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیئا . نحل / 77.

    جهل نسبت به معارف دین باعث جهل درپیروی از شهوت و غضب وکارهای ناشایست می شود .


            زیرا ندانسته فرمانبردار       سپاه 75 نفری جهل


    می گردد ( تمام صفات ناشایست )


    با اینکه این انتخاب در مورد عالمی که به معارف دین آشنائی دارد نیز اتفاق می افتد .


         کسی که عقل خود را بکار گیرد   ازخدا بیم دارد


         و کسی که از خدا خوف و خشیت داشته باشد


                   وارد بهشت می شود


           زیرا بهشت جایگاه خردمندان است .


     

    مصیبتی که از جانب امامت انسان جاهل پدید می آید

    از گناهی که فرد معصیت کار مرتکب آن می شود بیشتر است . روایت .

    جهل و نادانی سر رشته تمام بدیها و

    دانائی پایه و اساس تمام خوبیهاست .( ص ) .


    ای هشام : سه چیز عقل را  خراب و ویران می کند :


    1. با حلول امل و آرزوها


      نور فکر و اندیشه  تاریک می شود  .


    2. با سخنان بیهوده


    نور حکمت در وجود آدمی ظلمانی می شود .


    3. با پیروی از شهوات


    نورعبرت و پندپذیری در وجود آدمی


                        به تاریکی مبدل می شود ،


    چنین آدمی با هوای نفس    عقل خود را خراب کرده


         و دین و دنیا و آخرتش را از دست می دهد .


                         امام صادق (ع ) .


    انسان عاقل وقتی از طریق حلال ثروت زیادی پیدا کرد از مسیر حق منصرف نمی شودو شکر آن را به جا می آورد و وقتی که در معرض گناه و شهوت قرارگرفت خود را به آن آلوده نمی کند صبر پیشه می سازد . صادق ( ع ) . زکات 46- زکات نفس را تطهیر و پاک می کند ازبخل و باعث رشد ونمو مال می گردد خطبه ی زهرا ( س ) ..... چگونه عمل تو رشد ونمو پیدا کند در صورتی که دستورات الهی را زیر پا گذاشته ای . بحار الانوار کاظم ( ع ) : ای هشام ! الصبر علی الوحدة علامة العمل ( قوة ) : ( کناره گیری از حاکم ستمگرو اجتماع فاسد وهم نشین بد به شرط اینکه اهل دانش و علم و دانایی باشد ) علامت قوت است . صبر 105 ، تنهایی 4 . من عقل عن الله ( معرفت به خدا ) اعتزل اهل الدنیا کسی که نسبت به خدا معرفت و شناخت پیدا کند از اهل دنیا کناره گیری می کند . عبارت 75 - و رغب فیها ربه و در تنهایی با خدا انس دارد و خدا انسان را تنها برای طاعت و عبادت خود آفرید و نجات انسان در فرمانبرداری از خداست ( لا نجاة الا بطاعة الله ) و عبادت و طاعت خدا با علم و آگاهی حاصل می شود و علم بدست نمی آید مگر از راه یادگیری و تعلم و یادگرفتن علم از بکارگیری عقل حاصل می شود . و الطاعة بالعلم :‌( فراگیری احکام دین ) و العلم بالتعلم و التعلم بالعقل یعتقد : باعقل به نفس و جان انسان گره می خورد و محکم می شود . ای هشام : خداوند بوسیله ی عقل حجت های خودش را بر مردم تمام کرده است . کاظم ( ع ) ک اصول کافی . عام 51- العقل مرکب العلم ، العقل اصل العلم . علی ( ع ) بواسطه ی عقل است که می توان به ستیغ کوه علم و دانش دست یافت . علی ( ع ) .

    بوسیله عقل است که می توان درمسیر علم و دانش حرکت کرد .


    ( بواسطه بکارگیری عقل )


    علم و دانش از عقل نشو و نما پیدا می کند .


    عقل را در وجود خود زنده کنید و شهوت را بمیرانید


    چرا که با زنده شدن عقل   بال پرواز ( در وجودتو)


                  نیرو و قوت می گیرد


      و با مردن شهوت     مستی گناه از سر می رود .


                                                 روایت


    . العقل لا یکمل الا باتباع الحق: عقل ( یعنی قدرت تشخیص خوب ازبد )

    تنها با پیروی از حق به کمال می رسد . حسین ( ع ) .



                                    حلول التجارب زیادة فی العقل :


                                        تجربه  طولانی  


                     عقل را کامل می گرداند.  ( عقل معاش )


                                                امام حسین ( ع )




    -------------------------------------------------------------------------

                   معرفی  سه کتاب

     

      از  استاد  محمد محمدی  ری شهری

     

      در زمینه    مطالب  مرتبط  با  بحث

     

          برای  جوانان   و    بزرگسالان


      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

              1- دانش نامه اصول عقاید اسلامی

    noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/18324

    نویسنده: محمدی ری شهری، محمد
    موجود در کتابخانه های: کتابخانه کلام اسلامی
    ناشر: دار الحدیث
    محل و سال نشر: قم ؛ ۱۳۸۶

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

           2 - خردگرائی    در قرآن و حدیث  :

                بخشی از دائره المعارف میزان الحکمه

     noorlib.ir/View/fa/BookAlphabet?SearchText=%D8%AE%D8%B1%D8%AF%20%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%D8%A7%D9%86%20%D9%88%20%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB&SearchKind=Title

    نویسنده: محمدی ری شهری، محمد
    ناشر: موسسه علمی، فرهنگی دار الحدیث
    محل و سال نشر: قم ؛ ۱۳۸۷
     
    -----------------------------------------------------------------------------
     
     
    3 -   مبانی خداشناسی


    نام منبع : مبانی شناخت

    پدید آورنده :

    موضوع : کلام و عقاید ، متفرقه

    تعداد جلد : 1

    ناشر : دارالحدیث

    محل نشر : قم

    تاریخ انتشار : 1388

    نوبت چاپ : دوم


     
    -------------------------------------------------------------------------
     
     
               

     

                  میزان الحکمه ج۹ -   ص 503 به بعد   

                          متن فارسی در پائین صفحات  

      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                    بطور مثال :

      دلها چهار گونه اند !

    .پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :دلها چهار گونه اند: دل صاف که در آن چیزى، مانند چراغ مى درخشد و دل غلاف شده که به غلافش بسته شده است و دل نگونسار و دل روی گردان [از حق، یا ناخالص و دو رو].

    ۱۷۰۴۲.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :دل مؤمن، صاف است که در آن چراغى مى درخشد و دل کافر، سیاه و وارونه است.

    ۱۷۰۴۳.امام باقر علیه السلام :دلها چهار گونه اند: دلى که در آن هم نفاق است هم ایمان و دلى که نگونسار است و دلى که مُهر خورده است و دلى که روشن و نورانى است... و اما دل مُهر خورده، دل منافق است و اما دل روشن، دل مؤمن است... و اما دل نگونسار، دل مشرک است... و اما دلى که در آن هم ایمان است هم نفاق، اینان مردمى بودند در طائف که اگر در حالت نفاق مرگ به سراغ یکى از آنها مى آمد، هلاک مى شد و اگر در حال ایمانش مى مرد، نجات مى یافت.

    ۱۷۰۴۴.امام باقر علیه السلام :دلها سه گونه اند: دل نگونسار که هیچ خیرى در آن نیست و آن دل کافر است. دلى که در آن نقطه اى سیاه وجود دارد؛ در این دل خوبى و بدى با یکدیگر مى ستیزند و هر کدام نیرومندتر بود بر دیگرى چیره مى آید . و دلى گشاده که در آن چراغى مى درخشد و نورش تا روز قیامت خاموش نمى شود و آن دل مؤمن است.

    1.کنز العمّال : ۱۲۲۶.

    2.بحار الأنوار:۷۰/۵۹/۳۹.

     

     

                                                   سلامت دل

    قرآن:

    «و روزى که [مردم] برانگیخته مى شوند، رسوایم مکن. روزى که هیچ مالى و فرزندى سود نمى دهد. مگر کسى که دلى سالم به سوى خدا بیاورد».

    «و بى گمان ابراهیم از پیروان اوست. آن گاه که با دلى سالم به [پیشگاه] پروردگارش آمد».

    حدیث :

    ۱۷۰۵۰.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ( ـ در پاسخ به این سؤال که: قلب سلیم چیست؟ ـ ) فرمود : دیندارىِ بدور از شکّ و هواى نفْس است و عملِ بدون شهرت طلبى و خودنمایى.

    ۱۷۰۵۱.عیسى علیه السلام :دلها بزودى ظرفهاى حکمت خواهند شد ، اگر شهوتها آنها را از هم ندرند و طمع، آلودهشان نسازد و نعمت، آنها را سخت نگرداند .

    1.الشعراء : ۸۷ ـ ۸۹.

    2.الصافّات : ۸۳ ، ۸۴.

    3.مستدرک الوسائل : ۱/۱۱۳/۱۲۴.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

    آرامش دل

    قرآن:

    «همانان که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. هان! با یاد خدا دلها آرامش مى یابد».

    «اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد، تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند و از آنِ خداست سپاهیان آسمانها و زمین و خدا همواره داناى سنجیده کار است».

    «اى نفس مطمئن، خشنود و خدا پسند به سوى پروردگارت بازگرد».

    حدیث :

    ۱۷۰۶۰.تفسیر العیاشى :امام باقر علیه السلام فرمود : دل تا زمانى که به حق نرسیده است، پیوسته از جاى خود تا حنجره مى آید و بر مى گردد و چون به حق رسید قرار مى گیرد. حضرت سپس انگشتان خود را جمع کرد و آن گاه این آیه را بر خواند: «پس کسى را که خدا بخواهد هدایت کند سینه اش را براى (پذیرش) اسلام گشاده مى سازد...».

    1.الرعد : ۲۸.

    2.الفتح : ۴.

    3.الفجر : ۲۷ ، ۲۸.

    4.تفسیر العیّاشیّ : ۱/۳۷۷/۹۵.

    4.تحف العقول : ۵۰۴

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------

    چشم دل 

    ۱۷۰۶۳.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هیچ بنده اى نیست جز این که دو چشم در صورت اوست که با آنها امور دنیا را مى بیند و دو چشم در دلش که با آنها امور آخرت را مشاهده مى کند. هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، دو چشم دل او را مى گشاید که به وسیله آنها وعده هاى غیبى او را مى بیند و با چشم دل به وعده هاى الهى ایمان مى آورد.

    ۱۷۰۶۴.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :اگر نبود این که شیطانها برگرد دلهاى آدمیان مى گردند، هر آینه انسانها ملکوت را مى دیدند.

    ۱۷۰۶۵.امام على علیه السلام ( ـ در مناجات ـ ) گفت: معبودا! بریدن از هر چیز و روى کردن کامل به خودت را ارزانیم دار و دیدگان دلهاى ما را به واسطه نور نگاهشان به تو روشن فرما، تا دیدگان دلها پرده هاى نور را از هم بدرند و به معدن عظمت بپیوندند و جانهاى ما به عزّت قدس تو بیاویزند.

    ۱۷۰۶۶.امام على علیه السلام :نزدیک است که نهان خانه هاى دلها بر عیبهاى پوشیده و نهفته آگاه شوند.

    ۱۷۰۶۷.امام على علیه السلام :کسى که با چشم دل مى بیند و از روى بصیرت کار مى کند، باید پیش از آغاز هر کارى بداند که آیا عمل او به زیان اوست یا به سودش؟ اگر به سود او بود، آن را انجام دهد و اگر به زیانش بود، از انجام آن باز ایستد.

    1.کنز العمّال : ۳۰۴۳.

    2.بحار الأنوار : ۷۰/۵۹/۳۹.

    3.الإقبال : ۳/۲۹۹.

    4.غرر الحکم : ۴۴۸۶.

    5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۴

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    گوش دل 

    ۱۷۰۷۱.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :اگر پراکندگى دلها و دروغ گوییهاى شما نبود، بی گمان آنچه را من مى شنوم شما نیز مى شنیدید.

    ۱۷۰۷۲.امام على علیه السلام :من نور وحى و رسالت را مى دیدم و شمیم نبوّت را مى بوییدم. هنگامى که بر پیامبر وحى نازل شد، فریاد شیطان را شنیدم. گفتم: اى رسول خدا! این چه فریادى است؟ فرمود: این شیطان بود که از عبادت خویش [از سوى مردم ]نومید شد. همانا آنچه را من مى شنوم، تو نیز مى شنوى و آنچه را من مى بینم تو هم مى بینى جز این که تو پیامبر نیستى، اما البته وزیر [و دستیار] هستى. راستى که تو در راه خیر و صلاح هستى.

    ۱۷۰۷۳.امام على علیه السلام :حکایت وجود من در میان شما، در حقیقت، حکایت چراغ است در تاریکى، که هر کس قدم در تاریکى نهد از نور آن چراغ پرتو مى گیرد. پس اى مردم! بشنوید و حفظ کنید و گوشهاى دلهایتان را آماده سازید، تا بفهمید.

    ۱۷۰۷۴.امام صادق علیه السلام :همانا دل داراى دو گوش است: روح ایمان در او نجواى خیر مى کند و شیطان نجواى شر مى کند. پس هر یک از آن دو بر دیگرى پیروز شود او را مغلوب خود مى کند.

    1.الترغیب و الترهیب : ۳/۴۹۷/۳.

    2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲.

    3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۷.

    4.قرب الإسناد : ۳۳/۱۰۸.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     .امام صادق علیه السلام :هیچ دلى نیست جز این که داراى دو گوش است: کنار یکى از آنها فرشته اى راهنما قرار دارد و کنار دیگرى شیطانى اغواگر. این به او فرمان مى دهد و آن او را باز مى دارد. شیطان به گناهان فرمانش مى دهد و فرشته از آنها بازش مى دارد و این است [معناى ]کلام خدا که مى فرماید: «در جانب راست و چپ نشسته اى است. سخنى بر زبان نیاورد، جز این که نزدش محافظى مهیّا ایستاده است».

    ۱۷۰۷۷.امام صادق علیه السلام :هیچ مؤمنى نیست، مگر این که دلش دو گوش درونى دارد: گوشى که وسواس خنّاس در آن مى دمد و گوشى که فرشته در آن مى دمد. پس خداوند، مؤمن را به وسیله فرشته تقویت مى کند و این است معناى سخن خداوند که مى فرماید: «آنها را به وسیله روحى از جانب خود تقویت کرد».

    ۱۷۰۷۸.امام صادق علیه السلام ( ـ آنگاه که هارون بن خارجه به امام علیه السلام عرض ) فرمود : آرى، همانا شیطان به دل نزدیک مى شود و مى گوید: «اگر پیش خدا ارزش و اعتبارى داشتى، خداوند تو را دشمن شاد نمى کرد و تو را نیازمند او نمى ساخت. آیا سرنوشتى جز مانند سرنوشت پیشینیان خود انتظار دارى؟ آیا آنها چیزى گفتند؟» این است که بى دلیل اندوهگین مى شود. و اما شاد شدن، علتش این است که فرشته به دل نزدیک مى شود و مى گوید: «اگر خداوند تو را دشمن شاد کرده و تو را در موردى نیازمند او ساخته است، این چند روزه اى بیش نیست، بشارت باد تو را به آمرزش و فضل پروردگارت». این است معناى سخن خدا که مى فرماید: «شیطان شما را از تهیدستى بیم مى دهد و شما را به زشت کارى وا مى دارد و [لى ]خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مى دهد».

    1.الکافی : ۲/۲۶۷/۲.

    2.ق : ۱۷ و ۱۸ .

    3.الکافی : ۲/۲۶۶/۱.

    4.المجادلة : ۲۲ .

    5.الکافی : ۲/۲۶۷/۳.

    6.البقرة : ۲۶۸ .

    7.تفسیر العیّاشیّ : ۱ / ۱۵۰ / ۴۹۵ ؛ (انظر) الحزن : باب ۸۲۸ .

     

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     .امام صادق علیه السلام :

    هیچ دلى نیست جز این که داراى دو گوش است 

     کنار یکى از آنها فرشته اى راهنما قرار دارد و کنار دیگرى شیطانى اغواگر. این به او فرمان مى دهد و آن او را باز مى دارد. شیطان به گناهان فرمانش مى دهد و فرشته از آنها بازش مى دارد و این است [معناى ]کلام خدا که مى فرماید: «در جانب راست و چپ نشسته اى است. سخنى بر زبان نیاورد، جز این که نزدش محافظى مهیّا ایستاده است».

    ۱۷۰۷۷.امام صادق علیه السلام :هیچ مؤمنى نیست، مگر این که دلش دو گوش درونى دارد: گوشى که وسواس خنّاس در آن مى دمد و گوشى که فرشته در آن مى دمد. پس خداوند، مؤمن را به وسیله فرشته تقویت مى کند و این است معناى سخن خداوند که مى فرماید: «آنها را به وسیله روحى از جانب خود تقویت کرد».

    ۱۷۰۷۸.امام صادق علیه السلام ( ـ آنگاه که هارون بن خارجه به امام علیه السلام عرض ) فرمود : آرى، همانا شیطان به دل نزدیک مى شود و مى گوید: «اگر پیش خدا ارزش و اعتبارى داشتى، خداوند تو را دشمن شاد نمى کرد و تو را نیازمند او نمى ساخت. آیا سرنوشتى جز مانند سرنوشت پیشینیان خود انتظار دارى؟ آیا آنها چیزى گفتند؟» این است که بى دلیل اندوهگین مى شود. و اما شاد شدن، علتش این است که فرشته به دل نزدیک مى شود و مى گوید: «اگر خداوند تو را دشمن شاد کرده و تو را در موردى نیازمند او ساخته است، این چند روزه اى بیش نیست، بشارت باد تو را به آمرزش و فضل پروردگارت». این است معناى سخن خدا که مى فرماید: «شیطان شما را از تهیدستى بیم مى دهد و شما را به زشت کارى وا مى دارد و [لى ]خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مى دهد».

    1.الکافی : ۲/۲۶۷/۲.

    2.ق : ۱۷ و ۱۸ .

    3.الکافی : ۲/۲۶۶/۱.

    4.المجادلة : ۲۲ .

    5.الکافی : ۲/۲۶۷/۳.

    6.البقرة : ۲۶۸ .

    7.تفسیر العیّاشیّ : ۱ / ۱۵۰ / ۴۹۵ ؛ (انظر) الحزن : باب ۸۲۸ .

     

     فهرست موضوعات عربی - فارسی



    --------------------------------------------------------------------------------




    دسته ها :
    X